Florida met kinderen onze avonturen

Florida

De gallon flessen melk, de herrie van de airco en de geur van het water. Alles klopt en past, we zijn weer in Florida.

Na een prima vlucht, een lange rij bij de douane stonden we buiten. In de zon. Twee dansende meisjes waarvan ik had verwacht dat ze doodmoe zouden zijn maar niets daarvan alleen maar zingen en dansen. We halen de auto op. Die huren we eigenlijk ieder jaar bij Sunnycars. Nooit gedoe met verzekeringen (alles all-in) en een prima prijs. Echt een aanrader.

In de auto naar het huis vallen ze als een blok in slaap. Wij kijken elkaar aan. Jeeeeeh we zijn er. Alles is zoals het moet zijn. De vreselijk lelijke wegen, trage mobilisten, een file, de Mickey Mouse oren en de zon. Heeel veel zon. Al denkt een beetje Florida resident daar anders over hoor, ze hebben het namelijk best fris deze week (het is maar 22 graden).

Moederdag 2019

Reunion Resort

Ons huisje is fijn. Reunion is een rustig golfresort met huisjes waar je eigenlijk altijd een prachtig (wijds) uitzicht hebt. Wij huren via Airbnb. De prijs is soms ook onderhandelbaar als je voor een langere tijd huurt! Wij vinden het een prettige plek omdat je er makkelijk een stukje kunt lopen en er een Publix (supermarkt) op loopafstand is. Al blijven we een bezienswaardigheid als we het drukke kruispunt oversteken. Wat ik snap hoor de stoplichten gaan heel even op wit (groen) en dan is het rennen voor je leven terwijl je verdacht naar links en de overkant kijkt of er geen auto’s aankomen die afslaan. Rechts afslaan mag hier vaak ook met rood en voetgangers zien ze hier zelden. Kortom iedere dag een avontuur. Op het resort lopen we vaak aan het einde van de dag een rondje om golfballen te zoeken. Bizar trouwens dat er mensen golfballen van 80 dollar wegslaan en ze niet uit de bosjes halen.

Onze dagen vliegen voorbij. In de ochtend wandelen we naar de supermarkt waar de meiden vol spanning kijken of de ‘autowagen’ er ook staat, vragen een cookie (de famous Publix Cookie club) en daarna spelen we thuis. Olivia en ook Phileine slapen de eerste weken smiddags om na het slaapje richting een Disneypark te gaan. We kopen een popcornbak waar je eenmalig 10 dollar betaalt en vervolgens kan laten vullen voor twee dollar per keer en genieten van de zon, de prinsessen en de muziek.

Zon, aandacht = groeien

Dat je plots naar haar kijkt en denkt; waar is mijn baby. Olivia is inmiddels een echte kleuter. Ze begrijpt alles en vindt het heerlijk om mee te kunnen kletsen. Als ze een sticker (ik weet niet wat het is maar Amerikanen geven hier overal stickers) krijgt zegt ze netjes ‘thank you’ en bye bye als we vertrekken. Ze zwemt zonder bandjes in het zwembad. Eet (soms) met bestek, gilt heel hard nee en NONO als het haar niet zint en haar schoenen zijn weer eens te klein. De pop die ze van pake en oma kreeg wordt met heel veel liefde verzorgd en ze telt braaf met Phileine mee one, two….

Phileine kletst in het NL en Engels. Ze maakt vriendjes en jemig wat ben ik trots op haar als ze zelfstandig op kindjes afstapt en in het Engels vraagt of ze met haar willen spelen. Ik weet hoe lastig ze dat vindt. We oefenen iedere dag iets qua schoolwerk. Twee werkbladen letters, twee werkbladen cijfers of gewoon lezen over dingen ze leuk vindt. Want hoe werkt dat toch met dag en nacht en heel veel andere vragen die ik soms echt eerst moet google.

Bezoek uit Nederland

En dan zijn daar pake & oma. De meiden stuiteren al de hele dag en als ze savonds dan eindelijk op de luchthaven aankomen is het feest compleet. De week vliegt voorbij. We doen een rondje winkels, chillen in Clearwater beach en bezoeken de farmersmarket bij Lake Eola, hier is ook een fijne speeltuin. De rest van de tijd vermaken we ons prima in het zwembad. Je snapt dat het vertrek aan het eind van de week minder feestelijk was. Eigenlijk alle vier zijn we een beetje van slag. De meiden krijgen een flinke aanvulling op hun spaargeld en ze hebben nu genoeg om een American Girl doll te kopen. Dat verzacht het missen ook direct.

Roadtrip

Phileine heeft het nog over ons hotel in South Beach Miami vorig jaar. DAAR was het echt geweldig vond ze dus ook dit jaar gaan we weer een kleine roadtrip maken.

Boca Raton

De eerste stop is Boca Raton. Al jaren maken we daar een stop want in het winkelcentrum vind je er een Maoz dus eten we er standaard een broodje falafel. In Boca Raton vinden we de tofste speeltuin. Sugar Sand park. Een prachtige houten speeltuin met waterplay en een heuse carrousel. De meiden willen niet meer weg. Dus de volgende dag spelen we ook daar. Er is ook een childeren’s museum dat gratis (er is een donatiepot!) toegankelijk is. Je kunt er verschillende proefjes doen en buiten vind je er prachtige bloemen en vlinders.

Miami South Beach

Daarna rijden we door naar South Beach. We slapen in het Washington Park Hotel. Niet perse het meest kindvriendelijk hotel, wel ruime kamers, twee strandbedjes per kamer op het strand en gratis flesjes water. Ook is er een klein zwembad bij het hotel waar ze op bepaalde tijden popsicles uitdelen. Het hotel zit naast de openbare parkeergarage wat ook heel handig is. En je loopt makkelijk vanuit het hotel overal naar toe. Savonds eten we regelmatig bij de Wholefoods, een fijne saladebar met ook pasta’s, soep en pizza. En buiten een terrasje om het op te eten.

De dagen in South Beach bestaan uit naar zee, de prachtige speeltuintjes af. Langs de boulevard zijn er diverse maar onze favoriet is die aan South Point. Hier heb je ook een water speelplek, er zij wc’s en er is een klein stalletje waar je ijsjes en snacks kunt kopen. Vanuit dit parkje heb je ook uitzicht op de mega boten die langsvaren.

We bezoeken Wynwood Walls. Veel over gehoord maar we waren er nog nooit geweest. Afgaand op de reviews wist ook niet echt wat ik er van moest verwachten. Maar voor ons was het echt een verrassing. Wij bezochten Wynwood in de ochtend. Zo was het nog niet zo warm en niet heel druk. Eerst een bakje koffie bij Panther coffee. Waar ze in de shop de bonen vers malen. Een attractie op zich 😉 En daarna wandelen we richting de gates van Wynwood. Maar eigenlijk is alles daar buiten net zo mooi. Ook voor de meiden was het een leuke omgeving want zij konden er lekker zelf op ontdekking uit. Bekeken de prachtige muurschilderingen en het werd een spelletje om steeds weer een nieuwe te spotten.

Op onze ToDo stond ook nog Venetian pool in Miami. Het grootste zoetwater zwembad van de wereld. Let op, kindjes moeten minimaal 3 jaar zijn en zindelijk. Dat ging dus toen voor ons nog niet op.

Autorijden in Florida

Wat wel een minder leuk dingetje was. De bon op de autoruit. Meteen een belangrijke tip; parkeer niet tegen de richting in (in Florida). Want dat mag niet. Resultaat een 45 dollar fine. Gelukkig zat ons hotel tegenover de rechtbank en konden we daar dus braaf gaan betalen. Rechts afslaan bij rood mag dus wel op de meeste plekken, maar houd de bordjes goed in de gaten. Soms staar er No turn on red en vaak met flitspaal! Ook stopte de gemiddelde Amerikaan voor iedere voetganger. Ook een handige om te weten is een gelijkwaardige kruising. Er staat vaak een stopbord. Iedereen stopt en de eerste die stopt mag als eerste doorrijden.

Alligators spotten op Loop Road scenic drive

Vanuit Miami rijden we naar Naples. Via de Loop Road. Na 20 jaar Florida werd het toch tijd om eens vrije alligators te spotten. Loop road is gratis en je rijdt het in ongeveer twee uur. Wij zijn onderweg denk ik 5 auto’s tegengekomen. Onderweg kwamen we prachtige vogels en heel veel alligators tegen. De meiden wilden eigenlijk wel even uitstappen. Maar helaas.

Naples terug naar Orlando

We overnachten in Naples waar door Spring break de prijzen bizar waren. Ons plan om via Sanibel naar Orlando terug te rijden hebben we uitgesteld tot een volgende keer. Spring break (maart) zorgt voor meer mensen ook voor flinke prijzen. We rijden vanuit Naples met een stop bij de Ellington outlet terug naar Orlando. Ellington outlet is een aanrader. Een bizar slechte foodcourt maar genoeg leuke winkels met vooral echte outlet prijzen.

Terug in Orlando

De kinderen zijn snel geprikkeld wat resulteert in meidenruzies. Veel gekrijs, haren trekken en boze gezichten. Wij zijn eigenlijk wel klaar met 24/7 op elkaar zitten, want dat gebeurt in een kleine kamer. Dus we zoeken een hotel met minimaal 1 aparte slaapkamer. Die vinden we in het Hilton. Het hotel is ‘moooooi’ aldus de dames die direct enthousiaste kreten van goedkeuring geven bij het aanzicht. Ook het zwembad, ontbijt met unicorn cereal en Mickey Mouse wafels maakt alles geweldig. Een budgettip is dit hotel boeken op werkdagen. Dan serveren ze een gratis social van 17.00 tot 19.00 uur. Zo aten we een keer nacho’s, broodjes met verschillende kaasjes, hamburgertjes en iedere avond salade. Het hotel zit aan de International drive. Wat vooral in de avond oplicht door duizenden lampjes en veel toeristen. De avonden zijn we dus veel buiten te vinden. De meiden dansen op de knetterharde muziek, wij genieten van ze vanaf een bankje. Chill modes aan. Leuk om eens een hele andere kant van Orlando te zien.

Laatste weken

Phileine heeft een beetje heimwee naar haar vriendjes in Nederland. FaceTime is niet genoeg en ze mist de interactie. Wat ik wel snap, want ondanks dat er regelmatig kindjes zijn om mee te spelen spreken die Engels, Spaans of Portugees. Dat is toch anders dan Nederlands. De laatste twee weken verhuizen we weer terug naar Reunion. We bezoeken Disney en speeltuinen. Vooral de speeltuin in Haines City stond hoog op mijn lijst. Wij komen daar al sinds Phileine 1 jaar oud is. De speeltuin ligt aan Lake Eva en heeft een klein strandje. Er is genoeg te klimmen en klauteren voor beiden meisjes en openbare toiletten. In de zomer is ook het openbare zwembad daar om de hoek.

Terug naar huis

Auto inleveren en inchecken. Hier is dat altijd een vrij chaotisch moment. Dit doorbreken we door voor we auto inleveren ik met kinderen en koffers vast gedropt word bij de incheckbalie en Eloy de auto inlevert. Dit scheelt een hoop gezeul.

Wij vliegen dit keer vanuit MCO naar Amsterdam. Helaas geen speeltuintjes op dit vliegveld.

Als je vanuit Sanford vliegt kan je voor 10 dollar per volwassene naar de lounge. Je krijgt hiervoor onbeperkt koffie/thee/snacks en mogelijk ook andere drankjes (durf ik niet zo te zeggen) en er is een kleine speelhoek voor de kinderen. Wij vonden dat echt een uitkomst. Dan hoef je niet uren in die hal te wachten.

En toen waren de 8 weken Florida weer voorbij. De nachtvlucht naar huis gaat snel. De meiden slapen een groot deel van de vlucht en aangekomen in Nederland schijnt de zon.